Visie & missie
Home » Onze school » Visie en Missie
Onze school
Persoonlijke aandacht en gelijke kansen
De HBM is een actieve, kleine, (t)huiswerkvrije mavo met uitdagend onderwijs waar leerlingen echt persoonlijke aandacht krijgen. Een school met gelijke kansen voor iedereen. Leerlingen leren voor nu en voor hun toekomst; voor een goede baan, maar ook om een zinvolle bijdrage te leveren aan de samenleving. Het onderwijs speelt in dit ontwikkelingsproces een grote rol. Deze rol vertaalt zich in onderstaande missie en visie op onderwijs en leren.
Missie
De HBM wil leerlingen door goede onderwijs- en loopbaanbegeleiding, het aanleren van kennis, vaardigheden en overtuigingen, een basis geven voor hun toekomst.
Kernwaarden van de school zijn:
- We hebben een open en veilig leef-, leer- en werkklimaat
- We hebben vertrouwen in elkaar, aandacht voor elkaar, tonen verantwoordelijkheid voor elkaar en zijn betrokken bij elkaar
- We zorgen ervoor dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen
Ergens in de school staat een levensgrote koe!
Waarom?
Omdat het adres van de HBM Koediefslaan is…
Visie
Het leren van leerlingen staat centraal. Leerlingen voelen zich gekend en erkend: relatie komt voor prestatie. Medewerkers van HBM gunnen elkaar en leerlingen de ruimte, stimuleren hen verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leren en spreken hen positief aan op dit gedrag.
Leidende principes
- Leerlingen leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leren. Medewerkers zetten zich in om het beste uit leerlingen te halen, geven feedback en
- Werken vanuit de relatie; Medewerkers en leerlingen leren van elkaar en durven elkaar aan te spreken;
- Vernieuwing met als basis vakdidactische en pedagogische kennis is de kern van ons professioneel handelen.
Dit betekent voor de dagelijkse praktijk: een proactieve houding, gesprekken over onderwijsvernieuwing, binding en onderling contact met medewerkers en met leerlingen in de klas. Fouten maken mag en helpt bij het leren. Iedereen aan het stuur van zijn eigen leren (medewerkers, leerlingen, ouders) met ondersteuning van elkaar.
De visie en leidende principes vormen de richting waarin de HBM zich beweegt. Al ons handelen, nu en in de toekomst, dient hieraan een bijdrage te leveren.
We streven ernaar de klassen niet te groot te maken met gemiddeld 26 leerlingen. Soms komt het voor dat de klas toch groter is. Maximaal 30 leerlingen proberen we te plaatsen in één klas.
Op de HBM haal je het vmbo-tl (mavo) diploma.
In de onderbouw (klas 1 en 2) mag je niet van het schoolplein af. In de bovenbouw mag dit wel.
In je rooster staat welk vak je op welk uur hebt en in welk lokaal. Zo weet je waar je elk lesuur moet zijn en welke boeken je mee moet nemen voor die les. In Magister kan je zien hoe je rooster eruit ziet en of er wijzigingen zijn.
Via het programma CUP schrijf je in op de flexuren. Je kan dan kiezen uit stilte uren, werk uren en begeleidingsuren. Je kiest minimaal 10 en maximaal 15 flexuren.
Je kan bij elke docent hulp vragen als je iets niet begrijpt. Elke docent geeft begeleidingsuren waarop je kan inschrijven. Tijdens dit soort uren kan je onder begeleiding van een vakdocent werken aan het vak dat je moeilijk vindt. Ook kan je altijd terecht bij één van je mentoren.