Wist je dat…

…een schooldag nooit langer duurt dan tot 15.45 uur. Dan is het 9e lesuur afgelopen!

Visie en missie HBM

De Haemstede-Barger Mavo (HBM) is een school met ongeveer 375 leerlingen voor VMBO-t. Dat maakt ons een overzichtelijke school voor onderwijs op maat waar een leerling geen nummer is, maar zich echt thuis kan voelen.

Op de Haemstede Barger Mavo is ruimte voor leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren. Het ‘Leren van leerlingen’ staat centraal. Leerlingen weten zich in deze kleinschalige school gekend en erkend. Leerlingen leren steeds beter deze verantwoordelijkheid te dragen. Dat begint met verantwoordelijkheid nemen voor een goede sfeer, in de klas, in de school en in de omgeving van de school. Relatie komt voor prestatie.

Leraren en ondersteunende medewerkers gunnen leerlingen deze ruimte. Zij kennen de leerling en staan open voor echt contact en ontmoeten. Zij stimuleren leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leren. Zij spreken leerlingen positief aan op dit gedrag. Zij zetten hun expertise en professionaliteit in den dienste van het ‘Leren van leerlingen’.

Onze kernwoorden

Plezier!

Geluk

Echtheid

Relatie

Openheid

Respect

Haemstede-Barger-Mavo-waar-je-jezelf-kunt-zijn

Drie leidende principes

De medewerkers van de HBM formuleren hiervoor drie leidende principes:

Leerlingen leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leren. De professional zet zich in om het beste uit leerlingen te halen, geven feedback en werken vanuit de relatie die voor een kleine school van groot belang is.

Collega’s leren van elkaar. Zij halen actief feedback op bij collega’s, bezoeken elkaars lessen en ondersteunen elkaar.

Het schoolteam richt zich actief op het onderwijs van morgen. Vernieuwing en experimenteren zijn kern van het professioneel handelen.