Havo kansklas
Wélke mavo-opleiding je bij ons ook kiest, je werkt op de HBM altijd (t)huiswerkvrij.
De HBM in Heemstede en het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem werken nauw samen bij overstappende leerlingen. Zorgvuldigheid en begeleiding zijn van groot belang om overstappers op hun nieuwe school te doen aarden. Leerlingen die van de HBM naar het ECL gaan of andersom worden op de eigen school al voorbereid.
Leerlingen van deze beide IRIS-scholen die in aanmerking komen voor een overstap hebben voorrang boven leerlingen van scholen die niet bij de stichting IRIS zijn aangesloten. Plaatsingsgarantie kan niet worden geboden. Het kan zijn dat de klassen van een jaarlaag vol zitten en dat de ruimte om een extra klas te formeren ontbreekt.
Voor instromen in 4 havo geldt dat leerlingen van de HBM op dit recht op voorrang een beroep kunnen doen mits ze voldoen aan de in de regio Zuid-Kennemerland vastgestelde voorwaarden (zie website ECL: Praktische informatie > instroom klas 2 en hoger > 4 havo).
Criteria
Over het algemeen geeft de basisschool een duidelijk advies af voor de middelbare school. Steeds vaker echter geven de basisscholen een gemengd advies mavo/havo. De ontwikkeling van een kind verloopt immers schoksgewijs en de brugklas is hét jaar om te kijken of de leerling misschien meer in zijn/haar mars heeft dan het vmbo-tl. We volgen daarvoor een vaste procedure in de havo kansklas voor alle leerlingen met een gemengd advies gedurende het gehele brugklasjaar.
De HBM heeft gekozen voor een aantal criteria die bepalen of een leerling mag opstromen. Hoge cijfers halen op het vmbo betekent niet automatisch opstromen naar het havo-niveau. Ook inzicht en toepassingsvaardigheden zijn belangrijke criteria. Daarnaast is er een beoordeling van de werkhouding die weliswaar geen deel uitmaakt van het cijfergemiddelde, maar wel iets zegt over de kans op succes. Ambitie, zelfstandig kunnen werken en daarbij weinig instructie en begeleiding nodig hebben in de klas, zijn ook bepalende factoren.
Naast de methode gebonden toetsen nemen wij in de brugklas de Cito-VAS toets af. De uitslagen daarvan geven inzicht in de capaciteiten van de leerling, los van de behaalde cijfers.