Havo kansklas

Instromen met een gemengd advies

Op de HBM ben je welkom met een gemengd advies. Dus ook met een VMBO-t/HAVO advies. Na het succesvol afronden van het HAVO-traject is vervolgens dan de mogelijkheid om over te stappen naar 2 HAVO op een andere school. Hoe dit werkt leggen wij hieronder uit.

Wélke mavo-opleiding je bij ons ook kiest, je werkt op de HBM altijd (t)huiswerkvrij

De HBM en andere scholen binnen Stichting IRIS werken nauw samen bij overstappende leerlingen. Zorgvuldigheid en begeleiding zijn van groot belang om overstappers op hun nieuwe school te doen aarden. Leerlingen die van de HBM naar het ECL gaan of andersom worden op de eigen school al voorbereid. 

Voorrangsbeleid en instroomvoorwaarden voor IRIS-Scholen

Leerlingen van deze beide IRIS-scholen die in aanmerking komen voor een overstap hebben voorrang boven leerlingen van scholen die niet bij de stichting IRIS zijn aangesloten. Plaatsingsgarantie kan niet worden geboden. Het kan zijn dat de klassen van een jaarlaag vol zitten en dat de ruimte om een extra klas te formeren ontbreekt. 

Voor instromen in 4 havo geldt dat leerlingen van de HBM op dit recht op voorrang een beroep kunnen doen mits ze voldoen aan de in de regio Zuid-Kennemerland vastgestelde voorwaarden. 

Criteria

Over het algemeen geeft de basisschool een duidelijk advies af voor de middelbare school. Steeds vaker echter geven de basisscholen een gemengd advies mavo/havo. De ontwikkeling van een kind verloopt immers schoksgewijs en de brugklas is hét jaar om te kijken of de leerling misschien meer in zijn/haar mars heeft dan het vmbo-tl. We volgen daarvoor een vaste procedure in de havo kansklas voor alle leerlingen met een gemengd advies gedurende het gehele brugklasjaar. 

De HBM heeft gekozen voor een aantal criteria die bepalen of een leerling mag opstromen.

Hoge cijfers halen op het vmbo betekent niet automatisch opstromen naar het havo-niveau. Ook inzicht en toepassingsvaardigheden zijn belangrijke criteria. Daarnaast is er een beoordeling van de werkhouding die weliswaar geen deel uitmaakt van het cijfergemiddelde, maar wel iets zegt over de kans op succes. Ambitie, zelfstandig kunnen werken en daarbij weinig instructie en begeleiding nodig hebben in de klas, zijn ook bepalende factoren. 

Naast de methode gebonden toetsen nemen wij in de brugklas de Cito-VAS toets af. De uitslagen daarvan geven inzicht in de capaciteiten van de leerling, los van de behaalde cijfers. 

Beoordelingsproces en traject voor leerlingen met een opstroom wens.

Als de uitslagen van de toetsen, cijfers en inzichten van docenten na twee periodes (rond de voorjaarsvakantie) bekend zijn, wordt de leerling ingebracht bij een leerlingbespreking.


Na deze bespreking kan het volgende worden besloten:

  • De leerling kan een negatief advies krijgen en zal de aangeboden leerstof op vmbo-tl niveau blijven volgen op de HBM.
  • De leerling kan bij een positief advies van de docenten in aanmerking komen om de aangeboden leerstof tijdens de rest van het schooljaar verder op havo niveau te volgen. Tussentijds zal steeds aan de hand van de resultaten worden geëvalueerd of de leerling dit hogere niveau ook aankan en dat dit niet ten koste gaat van de kans op bevordering.
    • Ouders worden van de besluitvorming op de hoogte gebracht.


In de praktijk zal dit traject er als volgt uitzien:

  • De stof die voor een toets moet worden beheerst zal qua hoeveelheid groter en qua niveau hoger zijn dan voor een vmbo-tl leerling (met een cijfer op HAVO-niveau).
  • Leerlingen gaan volgens de HAVO werkwijze vaker zelfstandig of in homogene HAVO groepen aan het werk.
  • Leerlingen krijgen minder ondersteuning in de SWT-uren. Om de zelfstandigheid in het maken van schoolwerk te bevorderen. Ook gaat het aantal SWT-uren omlaag.
  • Leerlingen krijgen het vak Frans op 1 HAVO niveau.
  • Tussentijds geven leerling en ouders meerdere voorkeursscholen op voor 2 HAVO.


Het uiteindelijke eindoordeel (gebaseerd op havo cijfers, uitkomst CITO en werkhouding) ligt bij de laatste rapportvergadering.

  • Bij een positief advies wordt de leerling meegenomen in het HAVO matchtingsoverleg. Hier wordt een 2 HAVO plek gezocht voor alle leerlingen. Een voorkeursschool kan niet worden gegarandeerd.
  • Mocht uw kind uiteindelijk niet doorstromen, door negatief advies. Dan is uw kind nog steeds gegarandeerd van een plek op de HBM.

Wist je dat bekende Nederlanders als Gaston Starreveld en Jeroen van der Boom ook op de HBM zaten?

We streven ernaar de klassen niet te groot te maken met gemiddeld 26 leerlingen. Soms komt het voor dat de klas toch groter is. Maximaal 30 leerlingen proberen we te plaatsen in één klas.

Op de HBM haal je het vmbo-tl (mavo) diploma.

In de onderbouw (klas 1 en 2) mag je niet van het schoolplein af. In de bovenbouw mag dit wel.

In je rooster staat welk vak je op welk uur hebt en in welk lokaal. Zo weet je waar je elk lesuur moet zijn en welke boeken je mee moet nemen voor die les. In Magister kan je zien hoe je rooster eruit ziet en of er wijzigingen zijn.
Via het programma CUP schrijf je in op de flexuren. Je kan dan kiezen uit stilte uren, werk uren en begeleidingsuren. Je kiest minimaal 10 en maximaal 15 flexuren.

Je kan bij elke docent hulp vragen als je iets niet begrijpt. Elke docent geeft begeleidingsuren waarop je kan inschrijven. Tijdens dit soort uren kan je onder begeleiding van een vakdocent werken aan het vak dat je moeilijk vindt. Ook kan je altijd terecht bij één van je mentoren.