Dagverslag klas 3 Amsterdam

Klas 3 naar Amsterdam

Op donderdag 7 maart zijn wij met de leerlingen die niet op Snowcamp waren naar Amsterdam geweest. In de ochtend regende het heel erg, maar gelukkig werd het droog op het moment dat we de trein instapten. De dag stond in het teken van Joods Amsterdam; we hebben heel veel gelopen en heel veel gezien. De dag begon in de Portugese Synagoge bij het Waterlooplein. Niemand was ooit eerder in een synagoge geweest, dat was een hele ervaring. Ook het beeld van de Dokwerker, ter herinnering aan de Februaristaking, droeg bij aan het tot leven brengen van een stuk Amsterdamse geschiedenis.

In het Joods Historisch Museum was een tentoonstelling te zien over Joods leven in Amsterdam. Hier zijn we niet zo lang gebleven maar de leerlingen maakten kennis met gebruiksvoorwerpen uit het Joodse geloof en ook hier uiteraard verhalen over de Tweede Wereldoorlog.

Onze route ging vervolgens verder via het Wertheimpark, waar het Auschwitz monument staat. Leerlingen waren onder de indruk, de docenten hebben hier een korte geschiedenisles gehouden. Hetzelfde gold voor de Hollandsche Schouwburg, de plaats van waar in de oorlog Joodse Amsterdammers zijn weggevoerd naar de kampen. Hier kregen wij complimenten van de aanwezigen; de leerlingen waren respectvol en het werd bijzonder gevonden dat wij met een mavo deze route liepen.

Eenmaal terug op de Dam hebben wij het monument met elkaar bekeken en toen was het tijd om even zelf Amsterdam in te gaan. Op naar de MacDonalds en de Primark!
Wij docenten konden ook even uitrusten met een kop koffie voordat we vertrokken voor het laatste bezoek van de dag aan het Anne Frank Huis. De leerlingen waren inmiddels best wel moe en zaten vol met indrukken. Voordat we echt het Achterhuis ingingen werden de leerlingen op een bijzondere manier geconfronteerd met de anti-Joodse maatregelen uit de oorlog. Met elkaar maakten ze een lijst met dingen die ze zoal doen op een dag, bijvoorbeeld de hond uitlaten, naar de film gaan of werken. Vervolgens kregen ze kaartjes uitgereikt waar de anti-Joodse maatregelen opstonden. Wat niet meer mocht op het kaartje werd ook van de gemaakte lijst geschrapt. Uiteindelijk bleef alleen lezen, eten en slapen over. Precies die dingen die de onderduikers in het Achterhuis ook alleen maar konden doen. Zo werd heel duidelijk wat vrijheid is, en wat het met je doet als je deze niet meer hebt. In het Achterhuis zelf was iedereen erg onder de indruk. Het is klein, krap en donker. Het idee dat je daar 2 jaar van je leven doorbrengt was voor sommigen ondenkbaar.

In de trein terug was iedereen moe maar we kregen te horen dat het interessanter was dan ze hadden verwacht en dat ze er echt wat van hadden geleerd. Een mooie dag voor ons allemaal, het was een feestje om met deze leerlingen een dag op pad te zijn!